Zoeken
  • Fleur

Goed en fout

Bijgewerkt: jun 1

De manier waarop wij tegen onze kinderen praten wordt uiteindelijk hun innerlijke stem. Je kent hem wel dat kritische stemmetje in je hoofd die van alles vindt. Dat zijn vaak de overtuigingen of veel gehoorde zinnen van onze ouders.


Zelf doen

We horen het tegenwoordig steeds meer: fouten maken horen bij het leven. Kinderen (volwassenen net zo, want wij zijn nooit uitgeleerd) leren door zelf te ontdekken, zelf uitproberen, door keihard op de bek te gaan en door fouten te maken. De grootste les is niet zo zeer de gebeurtenis of de fout zelf. Het zit hem vooral in erop te reflecteren en het te herstellen/bijstellen en inzien wat de volgende keer anders te doen. Gun je kind ( en jezelf) dit proces en geef die ruimte. Volwassenen zijn namelijk erg geneigd om de fouten aan te duiden en direct te corrigeren, met de intentie om te helpen. Ik betrap mezelf daar nu ook op door ineens de rol van juf te hebben tijdens thuisonderwijs. Hiermee wordt de kans van het kind ontnomen om echt te leren. Op deze manier wordt het juiste antwoord genoemd, het kind behoort het aan te nemen, alleen echt begrijpen doen ze het niet. Ze krijgen geen inzicht.


Geef vertrouwen

Gun je kind het leerproces en het groeien van zelfvertrouwen door vragen te stellen, dit is de fijnste feedback die er is. Denk aan vragen:

  • kun je mij uitleggen hoe je bij dat antwoord komt?

  • Welke stappen heb je genomen om hier op uit te komen?

  • Hoe heb je het aangepakt?

  • Hoe ga je het de volgende keer aanpakken?


Goed is objectief en het zegt niet zo veel over de weg er naar toe. Bijvoorbeeld bij een rekensom: de berekening klopt, alleen het antwoord is niet juist. Door te zeggen dat is fout insinueer je dat de manier waarop niet klopt. Het is belangrijker om te weten wat er vooraf aan het antwoord ligt.


Wat zeg jij?

En wat ook heel fijn is in plaats van te benoemen wat goed of fout is is om te benoemen wat je ziet, zodat ze ook begrijpen wat zij doen. In plaats van alleen te zeggen dat heb jij goed gedaan, vertel je kind wat je er zo goed of knap aan vindt. Met zinnen zoals:

  • je hebt er heel hard aan gewerkt

  • ik vind het knap dat je het bleef proberen en het niet op gaf

  • je gebruikte fantastische oplossende strategieën

  • wat een creatieve oplossing voor dat probleem

  • ik vind vooral het gedetailleerde stuk van het gezichtje mooi in je tekening. Heel knap gedaan.

Hiermee voelt een kind zich gehoord en gezien. Denk maar eens na hoe het voelt om vanuit je manager een lege dat is goed te horen of een waardevolle feedback. Wat heeft dan jouw voorkeur?


Heel veel plezier met uitproberen :0 ook voor jou geldt, met vallen, reflecteren en bijstellen.






#stemaf#kindercoach#coach#begeleiden#kind#kinderen#ouders#inzicht#ontwikkeling#zelfvertrouwen#ontdekken#goed#fout#nieuwsgierig#gunnen#leerproces#amsterdam#leren#huisstijl#kritisch#ego#stemmetje

35 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven